Svoje dotazy pište do komentářů pod články, rád vám odpovím

Únor 2013

Prváci, chudáci, dejte si pauzu

26. února 2013 v 20:08 nezařazené
Řeknu vám, kdo dá letos prvák, tak má u mě obrovský respekt. Jak tak slyším jaký rychlokurz té anatomie máte a jak vidím jak s sebou vytrvale taháte ty spropadené Čiháky, tak je mi zle za vás. No a když se to sečte i s mojí náloží, tak je to nauzea jak prase. Nechcete místo Č. zkusit tu pětidílnou sadu učebnic anatomie od pražských autorů? Já mám patý díl topografickou anatomii a ta je napsaná dost stravitelně a bez zbytečných detailů, která vám budou dost zatěžovat život řekl bych.
Chtěli byste třeba moje přeložené slovíčka do angliny? Mohlo by vám to ubrat kus práce potom. I když kdo by dělal angličtinu v prváku, že. U nás ji nemají lidi ani teď. No řekněte si kdyžtak, abych to neskenoval zbytečně. Taky toho nemám málo.

Na PL s něma všema

21. února 2013 v 19:33 nezařazené
Jak to tak kolem sebe vidím a poslouchám, tak je u nás hodně psychiatrických pacientů nepodchyceno!
Chtělo by to vypustit psychiatry mezi lidi se sítěma a náklaďákem pro dobytek.

Výživný šestý semestr

18. února 2013 v 18:43 já a studium
Tak vzhledem k mojí situaci jsem se začal učit už první týden. A musím říct, že po té mikrobiologii působí i ta největší blbost v patologii nebo patofyziologii jako veskrze potřebná věc pro budoucí nejen studium ale snad i praxi. Zatím mi to učení vůbec ale vůbec nevadí. A ani to množství. Stihnou se to všecko sice nedá, ale tak v klidu. Naučím se co nejvíc a co si vytáhnu pak u zkoušky, to si vytáhnu. Hlavně se z toho teď nezbláznit a vydržet s nervama. To pro mě znamená hodit mikrobiologii totálně za hlavu. Prioritní jsou patologie, patfyz a farma(kologie - strašně se mi líbí slovo farma).
Co je na farmakologii geniální je docent Urbánek. Jeho přednášky budou určitě každotýdenní společenská údálost.
Napíšu tu pár perliček z první přednášky:

Kritizoval naši dosavadní výuku: "Každá babka co jde po chodníku toho ví o medicíně víc než vy."

Poučil nás, že všecko o medicíně najdeme na merck.com -> merck manual "Samozřejmě je to v angličtině. Česky nevychází nic co by stálo za to číst. A jestli neumíte anglicky, tak na vysoké škole nemáte co dělat."

Mluvil o organizaci výuky: "Kdo bude natolik neschopný, že nenapíše testy nad 70 procent, tak ho budu zkoušet na konci semestru já a to bude to poslední co na téhle škole zažije."

Predikoval: "No, dvacet z vás to neudělá. Ale to se nic neděje, pořád můžete jít studovat nějaký sračkový humanitární obor."

Utišoval povídající přítomné: "Slečny chcete z téhle školy vyletět hned nebo až vás budu zkoušet?"

Říkal, ať se mrknem večer na netu o čem mluvil: "Dneska večer se na to podívejte. Stejně nemáte co jiného dělat jak se tak na vás koukám." nebo "Až budete na internetu, tak se kolegové odpojte od porna, kolegyně od seznamky a podívejte se na to."

Už se moc těším na další přednášku. Ta první byla střízlivá, zábavná a vystrašila mě tak, že se budu učit opravdu pečlivě. Moc se pak netěším na zkoušku :-D ...
A ještě se s vámi podělím o jednu hlášku, tentokráte z jiné dílny: "...intermitentní postelové ataky..." (míněno jako přelétavost žejo).
Takže abych to shrnul, tak stihnout se to všecko nedá, ale učí se to relativně snadno (jakože má člověk konečně pocit, že se dozví něco o medicíně). A ještě k tomu jsou informace okořeněné parádním podáním našich kantorů.
Jdu se učit - to ste nečekali co?

3. rok - Interní propedeutika a sociální lékařství

11. února 2013 v 11:38 zkoušky
Interní propka je fajn zkouška. Vybíráte si dvě otázky a pak máte klasicky čas na přípravu. Paní sekretářka nás tam nechala nějaký čas i samotné, tak je možné si i něco málo poradit ;-) Co se týče zkoušení jako takového, tak se mě sem tam pan docent Procházka zeptal i na věci, co v obou učebnicích nebyly, ale celkově chtěl jenom základ a potom trochu logického medicínského uvažování. A taky jsem na něm musel ukázat jedno vyšetření v praxi, chtěl vědět, jestli to umím, když už se o tom zmiňuju. Ale určitě žádné velké vyšetřování tam dělat nebudete, když už, tak maličkosti.
Fyzikální vyšetření se doporučuju učit z Chrobáka, protože je detailnější a Klenera budete určo potřebovat na naučení se anamnéz u jednotlivých systémů a pomocná vyšetření. Na solidní naučení se postačí 5 nabitých dnů. Otázky stáhnete tady.

Na zkoušku ze sociálního lékařství jsem se učil 2 dny (ale celkem pekelné, noc před zkouškou jsem naspal jen 3 hodiny abych to stihnul) a stačilo to. Učil jsem se z výcucu ze skript, z vypracovaných otázek. Ty jsem si malinko ještě doplnil. Ale fakt jenom malinko. Nějaké otázky tam nejsou a nějaké otázky nejsou ani v nových (2005) skriptech a najdete je ve starých z roku 1998. Jinak skripta určitě nejsou odpočinková četba. Než jsem pochopil takovou standardizovanou úmrtnost, tak sem se pěkně zapotil. Kdo nemáte rádi společenské vědy, tak se připravte. Budete trpět.
Zkouška samotná byla příjemná. Nidko po mě nechtěl doslovné definice. Stačilo to svými slovy. Hlavně chtěli vidět, že máte přehled a umíte poznatky jakš takš aplikovat do reálu. U téhle zkoušky platí asi víc než jindy, že zdravě sebevědomé vystupování, souvislá mluva a základní přehled jsou více než polovina úspěchu.

Na závěr taková perlička.
Učitel se mě po zkoušce zeptal, co si my jako ročník o sociálním lékařství myslíme.
"No, většina ročníku se na tento předmět dívá dost negativně v tom smyslu, že jim přijde úplně zbytečný a berou ho jako nevítanou studijní zátež navíc." Lhát nebudu (známku a podpis sem už měl v indexu)
Co se mě týče, tak mi tenhle předmět nevadil vůbec. Je to základní náhled na složitou problematiku analýz, prevence, statistik a ty jsou stavebními kameny pro zefektivnění péče o zdraví a pro účinnost systémového přístupu jsou klíčové. A to jsem mu řekl taky. Aby měl alespoň trochu radost.

Tyhle dvě zkoušky jsem sfouknul během jednoho týdne. Dalo se to, i když na propku bych se byl býval učil raději víc.

Můj mikrobiologický boj

11. února 2013 v 11:36 já a studium
Tak sem si zase jednou řekl, proč bych se s vámi nepodělil o průběh mého zkouškového. Když už tu chodíte, tak ať máte alespoň co číst žejo. A proto pro budoucí generace třeťáků zaznamenám své chyby a poznatky při učení se mikrobiologie. Snad vám to, drazí kolegové, pomůže. Tohle je průřez mým bojem s dosud nejtěžším předmětem s jakým sem se na té škole setkal.

Den první:
Uklidil jsem si. Nešlo se mi totiž vůbec začít učit snad pro vědomí, že se celý měsíc nezastavím. Proč jsem si uklidil? Protože jsem to nikdy před zkouškou nezkusil (jsem chronický bordelmajstr - i přítelkyně rezignovala na úklid mojeho kutlochu) a řekl jsem si, že se bordel v pokoji rovná bordel v hlavě.
Zadruhé jsem si udělal tabulku se zbývajícími dny do zkoušky. Vymyslel jsem to tak:
První den zchramstnu skripta z prváku. Pro základní přehled. Potom mám 11 dní na bakteriologii, virologii, parazitologii a mykologii. Chtěl bych si nejdřív daný kousek přečíst důkladně ve Votavovi a potom si ho projet ve vypracovaných otázkách, ze kterých se to budu učit nazpaměť. Votava by mi měl posloužit jako lepidlo mezi jednotlivými fakty a vypracované otázky jako přehledný zdroj pro naučení se těch fakt.
Potom mám týden na obecnou část včetně antibiotik. Ten týden potom už budu opakovat jen z vypracovaných otázek a tři dny před zkouškou budu opakovat antibiotika a učit se skripta na praktickou.
Vím jaké to je nedodržovat plán a tak se ho budu chtít striktně držet i když jsem si naplánoval tempo, že by z toho jeden zvracel učebnice.
Přidávám fotku toho, co mi na měsíc bude vyplňovat život.

Barvičky jsou základ, kofein nezbytný, pivo žádané a ginko bilobu mi koupila spolu s bylinkovým čajem moje slečna na prokrvení mozku.

Den třetí
To se snad nedá naučit. Hnusné informace v odporném množství.
Důkladné čtení nepomáhá, to se chce rovnou učit nazpamět. Ze čtení si nejde v tomto případě zapamatovat nic, protože v tom nevidím žádné logické můstky mezi jednotlivými informacemi. Zkusím překopat plán, přece jenom jsem pořád na začátku. Naučím se nejdřív obecku, aby mi alespoň něco potom v té speciální části dávalo (snad!) smysl.
Zatím se pořád peru s motivací, protože ty informace, co se máme učit snad nemusí umět ani klinický mikrobiolog, nevím, k čemu by mu to bylo! Musím nastartovat moje choutky intelektuálně se šťárat v té hromadě písmenek, co mi nedávají zatím smysl!

Po týdnu
Jsem v řiti. Po týdnu učení jsem se naučil deset, ano 10 otázek z obecky. Mám k tomu neskutečný odpor! Rád se naučím antibiotika a jak se odebírají vzorky na mikrobiologické vyšetření a jaké má jaká infekční nemoc příznaky. Ale nechtějte po mě věci jako kdo má kolik bičíků, jestli má ta malá mrška katalázu a že neštěpí ureu nebo že je v serotypech 4, 9 a 16. Kdo to bude do háje krom mikrobiologů potřebovat? A kolik lidí chce být mikrobiologem? Kdyby se našel absolvent LF UP co chce být mikrobiolog, jen jediný za deset let, tak si potřu ksich pseudomonádou a do žíly píchnu volnou koagulázu. Nejraději bych se na to demonstrativně vykašlal a na zkoušku bych si šel sednout v saku a červených slipech (a to slipy nenosím!!!).
A nejhorší na tom je, že je to všechno moje vina. Né těch, co jsou na tom našem ústavu mikrobiologie. Já jsem ten nejzápornější člen rovnice a je mi ze sebe hodně smutno. Zatím to vidím na letní repete :-(

Po dvou týdnech
Ze začátku jsem si důležitě uklidil, abych tu teď měl bordel jak ve sněmovně. Tak dva týdny jsem úspěšně proflinkal a zbyly mi poslední dva. Dobrá zpráva je, že jsem se s tím předmětem konečně vnitřně vyrovnal. Tak se můžu začít učit. Hehe, ale že mi toho času moc nezbylo co? No zas jsem musel překopat taktiku, toš:
Na ATB 2 dny, na speciální bakteriologii dny 3 (spolužák mi poslal svoje vypracované otázky, ze kterých to stihnu - není tam sice všecko ale na to všem kašlu). Na virologii, parazitologii a mykologii mám dokupy taky tři dny a taky se to budu učit jen z vypracovaných otázek. S tím, že druhý den dopoledne budu opakovat co sem se naučil jak v té bakteriole, tak v tomhle. Pak mám tři dny na obecku (zas vypracované otázky) a tři dny na praktickou + opakování ATB.
Tak, přiznávám, že je to "krapet" svinské tempo, ale za blbost se platí.

Ach...
Všechny ty bakterie se mi neskutečně pletou. A to jsem v polovině. Parazity, houby ani viry jsem ještě ani neviděl a to mám týden a něco před zkouškou. Začínám se vnitřně smiřovat, že vyletím.
Viděl jsem se před pár dny s přítelkyní a ta mi řekla, že jestli se neumím naučit na zkoušku, tak že asi nemám na medicíně co dělat. A od té doby to slyším v uších pořád. Co když má pravdu?
Na tu zkoušku se mi nechce. Fakt ne. Nejraději bych se teď na měsíc zahrabal pod deku a jen ležel, nemyslel na nic a nědělal nic.
Nic mě v životě nedonutilo připadat si jako idiot tak jako medicína.
A jak kolem sebe vidím ty ostatní hloupé lidi (a hloupější než já, ano), co je potkávám dnes a denně na ulici tak si říkám, že to mají moc fajn. Oni ani neví, co všecko neví.
No já to vidím každý den v otázkách před sebou. Drtí mě to, opravdu jo.

Tři dny do zkoušky
Zmar.
A řekl jsem si, že tu hodím foto, jak vypadá můj stůl teď, když už jsem se podělil i s tím uklizeným.
On ten stůl odráží i to, co se zrovna děje v mojí hlavě :-)
A ta svíčka do tvaru srdíčka, které si někdo možná všiml... no ehm Rozpačitý tu zapálím, až se konečně zas uvidím se svou milou, naložíme se do vany, uděláme si jednohubky a pustíme si k tomu Grace Wastelands od Dohertyho.

Jak to dopadlo
Test jsem napsal výborně, na praktické si pochvalovali, ale jakmile jsem viděl otázky, co jsem si vytáhnul na ústní, tak jsem je zase položil. (Hned ne, samozřejmě, snažil jsem si na něco vzpoměnout). Ale nemělo to smysl, vážně ne, jenom bych zkoušejícímu zvednul žluč a proč znepříjemňovat někomu jinému den mojí neschopností?

V létě mě teda čeká trojboj patola - patfyz - mikra.