Svoje dotazy pište do komentářů pod články, rád vám odpovím

Březen 2013

rozhovor s doktorem Škardou

28. března 2013 v 22:39 dokumenty & videa
Tady naleznete rozhovor s panem doktorem Škardou, který některé z nás učí nebo učil na patologii. Je to fajn chlap a teď už i mediální hvězda S vyplazeným jazykem Akorát otázky co klade ta moderátorka mi přijdou často úsměvné... takové házení do tmy trošku.

Jinak nabízím další hlášky oblíbeného docenta Urbánka (Toho by měli pozvat do televize! Mohl by mít i vlastní pořad.)

"Dávka nikotinu, která by dokázala zabít člověka je obsažena ve dvou cigaretách. Bohužel se při hoření nikotin z části ztrácí a tak nám ti kuřáci přežívají."

"Červenou muchomůrkou by se otrávil jenom úplný blbec. Ale samozřejmě začíná jaro a Pražáci zase vyrazí do lesů..."

Až budu mít po zkoušce z farmakologie tak ho poprosím, aby se se mnou vyfotil a tu fotku mi podepsal. Zarámuju si to a pod to si napíšu nějaký jeho citát. Je to borec.


Nešťastné to studijní plány

14. března 2013 v 23:42 já a studium
Omlouvám se, že už se tady nic dlouho neobjevilo, ale není čas. I moje drahocené chvíle s přítelkyní vyplnila škola. Sere se mi do všeho. Ta škola. Ale přece bych se s váma o něco podělil.
Patologie a patfyz je odporné množství. A i tak se na nás někdy dívají jako na neschopné idioty, že se to nedokážeme naučit. I když se i tenhle přístup k nám studentům, alespoň mám takový dojem, začíná pomalu měnit, krom pana docenta Urbánka z farmakologie, který perlí o sto šest. Množství učení mi nevadí, jsou to totiž obory, ze kterých využiju takových 10% (alespoň doufám, že je to číslo takhle vysoké). Co mi vadí je, že na to není čas. Medicína není těžký obor, fakt ne. Průser je v tom, že to do nás hustí moc rychle a nemáme čas to potom pořádně vstřebat.
A proto bych patologii, patfyz, mirkobiologii a farmakologii roztáhnul klidně na 4 semestry. Jo! (No, ta mikra by se mezi náma taky dala hodně hodně zkrouhnout jen na informace, tkeré opravdu využijeme.)
Ale vykašlal bych se na to, co mi vůbec nic nedalo. Biofyzika. Nepamatuju si nic a ani jsem si z ní nemusel nic opakovat. K čemu mi je na praktickách měřit dementní rozpady, viskozitu nebo co. Místo toho mohlo být protáhnuté ošetřovatelství. Protože pardon, ale naučit se za půl roku komplet všecky, byť základní úkony je zcestná představa. To je něco, co si musíte zažít. Já teď ani neumím odebrat dementní krev nebo zavést flexilu. A nějaká kraťoučká prázdninová praxe ten rychlokurz už nezachrání, protože za plného provozu nemá nikdo moc čas lítat kolem jednoho zmateného medika. Zato vím, co je to Sjögrenův syndrom, se kterým se v životě nepotkám.
Biologii bych taky vyškrtnul. Proč jsem měl pozorovat nějaké rostlinné buňky? Mohli ji zkrátit na semestr, kde by se probrala jen genetika. Bylo by to o hodně účinnější. Biochemii bych zkrátil taky na jeden semestr, kde by nám mohli poskytnou jenom základní přehled. Protože promiňte, ale dělat na těch praktikách nějaké středověké důkazové reakce je podle mě zbytečné.
Další průser vidím v tom, že tu anatomii zkrátili na dva semestry. Ta by taky mohla zůstat alespoň na ty tři, nebo klidně čtyři semestry. Proč ne? A čeho je taky podle mě strašně málo je angličtina. Vždyť angličtina je dneska jazyk, kterým mluví věda! Dva semestry je nehorázně málo. A céčková anglina na semestr už tu bídu nezachrání.
Více ošetřovatelství, anatomie, angličtiny, patologie, patfyz a farmakologie. Předmětů, které jsou pro lékaře nosné.
Je strašně jednoduché dívat se na mediky s patra. Protože ano, my víme o medicíně kulové. Neorientujeme se v ní. Protože nás přehlcují věcmi, které jsou zbytečné. I když se to hodně lidem nemusí líbit, protože šťouchám do jejich představy, že jejich obor je nosným. Bohužel, první dva roky medicíny, krom anatomie a fyziologie, mi byly k ničemu.
A ten třetí je strašně uspěchaný, překotné tempo si vybírá daň na našich znalostech. A je to škoda, protože patola, patfyz, farma a i ta mikra jsou dobré a důležité, opravdu důležité předměty. A k tomu více praxe (praxe, kde něco děláme, ne praxe jako doteď, že odebereme anamnézu, řeknem co bychom udělali za vyšetření a dem dom. Neděláme nic, neumíme nic, nevíme nic...)
A pak vylezem ze školy a víme, že Henleova-Schönleinova purpura je alergická vaskulitida, ale nevíme, jak se měří tlak. Záměrně jsem to zveličil, ale tak nějak to vnímám. Je to podle mě špatně. Ale zároveň vím, že sestavit rozumné kurikulum není jednoduché.

Tak to jsem se zase rozkecal a rozkritizoval.
To ta moje blbá nálada. Je asi ze spánkové deprivace. Ale zvyknul jsem si spát třeba 4, pak 7 a pak zas 6 hodinek, když se čtvrtou noc vyspím na 8... tohle mi někdo říct dva roky zpátky, tak neuvěřím, že to dokážu, já Pecival První, Proleženina Pomazaná.

Perlička z farmakologie:
Věděli jste, že v 50. a 60. letech se prodával lék jménem Thalidomid ke zmírnění těhotenských nevolností? Byla to bomba. A pak se začaly rodit děti bez horních končetin.Thalidomid měl totiž nesmírné vedlejší účinky. Narodily se tisíce dětí bez ruk.
Jenom v USA ten lék neregistrovali. V USA a v tehdejším Československu. To je super že?

A dneska se můžem s přehledem chlubit, že je naše zdravotnictví ve vztahu k pacientovi o třídu výš než to za velkou louží. A klidně se se mnou hádejte. Jen my, Češi, Moravané a Slezané si neumíme ničeho vážit, jenom nadáváme a necháváme si to naše zdravotnictví rozkládat! A protože máme náturu jako máme, tak pokaždé, co se lékaři ozvou, že je něco špatně, tak se objeví mediální protiútok, že jim jde jenom o prachy a lidi jak ovečky kývají hlavama a neuvědomujou si, kdo je vlastně na jejich straně.

V souvislosti s tím Thalidomidem jsem si dovolil krapet černého humoru...

A když už je řeč o farmakologii, tak tu dávám i další video. Drug commercial.


Ať se máme čemu zasmát, když jsem se zase jednou tak nasral ;-) Mimochodem tady vidíte, proč je dobré umět anglicky, protože jestli neumíte, tak se ochuzujete o hodně.
Teď se asi zase na delší dobu odmlčím. Musím se šajnovat (snažit) a naučit se co to jde.
Přeju všem dobrou noc! (Nebo den, záleží na tom, kdy si to přečtete.)